سه دوره داستان‌ نویسی نویسا

نویسا اکثر دوره‌های داستان نویسی خود را به صورت آفلاین با پشتیبانی هفتگی آنلاین برگزار می‌کند. طول برگزاری تمامی این دوره‌ها ۱۰ جلسه در دو ماه و نیم است و هر هفته یک جلسه در فضای تگلرام برگزار خواهد شد. مطالب به صورت فایل جزوه درس‌نوشت و وویس‌ها و موارد تکمیلی ارائه می‌شوند.

دوره‌های نویسا تمرین‌محور هستند و روی این موضوع تمرکز دارند که شما بتوانید تئوری یادگرفته را در عملِ نوشتن پیاده کنید. تمرینات هفتگی شما  بررسی می‌شوند و نویسا نکات لازم برای اصلاح آن‌ها را در اختیارتان می‌گذارد. معمولاً هر تمرین ۲ الی ۳بار بازنویسی می‌شود.

شما می‌توانید سوالات خود درباره‌ی مباحث کلاسی یا غیر کلاسی مرتبط با داستان‌نویسی را از نویسا بپرسید و پاسخشان را دریافت کنید.

دوره‌ی داستان نویسی مقدماتی

در این دوره می‌خواهیم بدانیم که داستان کوتاه چیست، چه تفاوتی با قالب‌های ادبی دیگر دارد و شیوه‌ی نگارشش را به‌خوبی و با تمام جزئیات بیاموزیم.

دوره داستان نویسی مقدماتی براساس رویکردهای زیر پیش می‌رود:

-چیستی داستان کوتاه و داستان مینیمال

-آشنایی با عناصر

-آشنایی با ساختار

-تمرین‍هایی ابتدایی برای قرارگرفتن در فضای نوشتن

-تمرین‌‌های مخصوص برای یادگیری شیوه­‌ی صحیح به کارگیری هر یک از عناصر

-تمرین­‌هایی برای پی­‌ریزی ساختار یک داستان

-مطالعه‌‌ی کتاب و داستان‌‌های کمکی که متناسب با هر مبحث ارائه می‌‌شود

و…

دوره‌ی نوشتن تمرینی

دوره­‌ی نوشتن تمرینی مختص کسانی است که دوره­‌ی مقدماتی را گذرانده و با اصول و فنون نگارش داستان کوتاه و داستانک آشنایی دارند. این دوره برای تقویت قلم هنرجو و افزایش خلاقیت و سرعت نگارش او مدنظر گرفته شده. تمرین­‌های زیر برگرفته از کتاب­‌های آموزشی داستان‌­نویسی، نمایش‌­نامه‌­نویسی و فیلم‌­نامه‌­نویسی و تجربه­‌‌های شخصی‌ در نگارش‌اند. در هر جلسه­‌ی یک ساعته، بنابر سرفصل آن هنرجو موظف به نگارش تمرین­‌های خود شده و بلافاصله بعد از ارائه به تحلیل آن خواهیم پرداخت. هدف این است که در هر جلسه حداقل سه تمرین برای هر عنوان انجام شود و درانتها چهل‌­وپنج تمرین­‌ و نوشته حاصل شود. توقع می‌رود که هنرجو پس از گذراندن این دوره توانایی نوشتن روایت­‌های داستانی کوتاه برای نشریات را داشته باشد.

دوره نوشتن تمرینی براساس رویکردهای زیر پیش می‌رود:

-تقویت دایره واژگان

-افزایش خلاقیت در اندیشه و دید

-شکستن چهارچوب ذهنی

-فاصله گرفتن از کلیشه‌های ذهنی

-تجربه کردن فضاهای متفاوت نگارشی

-روبه‌رو شدن با چالش‌های نویسندگی

و…

دوره نوشتن تکمیلی نخست

محوریت این دوره با شناخت مکاتب ادبی، جنبش‌ها و جریان‌های متفاوت نویسندگی در قرن‌های مختلف است و این که امروز، چطور می‌توانیم از ویژگی‌های آنان در نوشتن بهره ببریم.

در این دوره شما از شیوه‌ی رایج نوشتاری خود فاصله می‌گیرید و تلاش می‌کنید تا مطابق آموزه‌های هر مکتب و جریان دست به خلق بزنید.

دوره نوشتن تکمیلی نخست براساس رویکردهای زیر پیش می‌رود:

-چرا مکاتب شکل گرفتند

-جهان‌بینی هر مکتب نسبت به انسان چیست

-قالب‌ها و ساختار هر مکتب یا جریان چطور شکل گرفت

-اصول دسته‌بندی شده چطور بر متن ادبی تاثیر می‌گذارند

-چگونگی به کارگیری اصول و ساختارهای دسته‌بندی شده در نوشته امروزی

و…

برای دریافت سرفصل دوره‌ها و شرایط ثبت نام می‌توانید از طریق ایمیل با نویسا در ارتباط باشید. در قسمت موضوع ایمیل، حتماً عنوان دوره مدنظر را ذکر کنید.

 

error: Content is protected !!