انتخاب کتاب خواندنی در سال جدید همیشه یک دغدغه‌ی عحیب و وسواس‌گونه‌ به حساب می‌آید. برای همین سعی می‌کنم به معرفی کتاب های خواندنی ای بپردازم که فکر می‌کنم خواندنش در سال ۱۴۰۲ می‌تواند سال شما را بسازد. همان‌طور که سال گذشته‌ی من را ساخت! این کتاب‌ها در گونه‌های متفاوت ادبی قرار می‌گیرند و به گمان نویسا می‌توانند نیاز هر کتابخوانی را برطرف کنند.

گفتار در بندگی خودخواسته

نه زمان نوشته شدن کتاب، نه سن جالب نویسنده موقع نوشتن کتاب و نه حتی مرگ بی‌ وقتش هیچ‌کدوم جذاب‌تر از موضوع خود کتاب نیستند. هر کس باید یک بار هم که شده این کتاب را بخواند تا بداند که بندگی معاصر چه شکلی دارد، چگونه ما را زیر سلطه می‌گیرد و چطور باید ساختار آن را در هم شکست. هیچ بیان و روایتی این چنین صریح نمی‌توان این موضوع را برای ما جا بیاندازد. این کتاب خواندنی را نشر گمان به چاپ رسانده. در ادامه معرفی این کتاب خواندنی باید اضافه کنم که اگر هنوز کتاب قدرت بی قدرتان را نخوانده‌اید، قبلش گفتار در بندگی خودخواسته را بخوانید تا درک آن کتاب دیگر را برایتان راحت‌تر کند.

در جست‌وجوی فِرِدی

یک ناداستان از سفر به هتلی خاص که می‌تواند حال شما را حسابی دگرگون کند. نویسنده قرار است که در جست‌وجوی یک آشنا به زندانی برود که سال‌ها قبل او در آن‌جا زندانی بوده. این زندان معروف متعلق به دوران دیکتاتوری پینوشه‌ست که حالا تقریباً به یک هتل تبدیل شده. هتلی که هیچ‌کس نمی‌تواند حتی یک شب را در آن بگذراند. در این سفر شما پای روایت مردمانی می‌نشینید که در روزگاری نه چندان دور توانستند با فدا کردن جان خودشان، طلسم وحشت را بشکنند. نثر گیرای دورفمن و سرانجام آنچه که در جست‌وجویش است، شما را با خود تا انتهای این ماجرا می‌برد. این کتاب خواندنی را انتشارات لوح فکر درآورده است.

مرگ و دختر جوان

پیشنهاد می‌کنم این نمایش‌نامه را بعد از مطالعه‌ی کتاب بالایی بخوانید. درواقع آریل دورفمن در ان کتاب می‌گوید که ایده‌ی این کار چطور در سرش شکل گرفت و حالا شما با نتیجه‌ی اون افکار روبه‌رو هستید. به این فکر کنید که اگر زنی به طور اتفاقی در خانه‌ی خودش میزبان بازجویی باشد که چند سال قبل به بدترین شکل ممکن او را شکنجه کرده، چه کنشی انجام خواهد داد؛ آیا آن مرد را خواهد کشت؟ شکنجه‌اش می‌کند؟ بدون این که چیزی بگوید، می‌گذارد که مرد برود؟ همین موقعیت کافی است تا شما را با چالش‌های روحی بزرگی مواجه کند. این کتاب خواندنی همین‌قدر نفس‌گیر است و کاری می‌کند که تا ابد نتوانید چنین موقعیتی را از یاد ببرید. نمایش‌نامه‌ی مرگ و دختر جوان را نشر ماهی به چاپ رسانده است.

آکورد آزادی

این مجموعه شعر را باید بارها و بارها خواند. چه کسی است که ویکتور خارا را نشناسد؟ مردی که آکورد آزادی را می‌نواخت و در دوران دیکتاتوری پینوشه هر نشانه‌ای از او ممنوع شده بود. کسی اجازه نداشت اهنگ‌های او را گوش بدهد، کسی حق نداشت ترانه‌هایش را بازخوانی کند و کسی نمی‌توانست اشعارش را سینه‌به‌سینه به دیگری برساند. ترانه‌ها و اشعار ویکتور خارا جدای از ارزش‌مندی تاریخی‌اش، به عنوان یک اثر ادبی قابل ستایش‌اند. این کتاب خواندنی را نشر چشمه منتشر کرده.

جای کدام کتاب خواندنی خالی است؟

البته که در این لیست کوتاه معرفی کتاب برای شروع سال، قطعاً جای کتاب‌های داستانی خالی‌ست. اما به گمانم این یک بار می‌توان این خالی بودن را با عناوین دیگری پُر کرد. نویسا آرزوی سال و بهاری پر از آگاهی برایتان دارد.


نویسا

به قول شاهرخ مسکوب عزیز عزیزم: من تا آنجا که بتوانم با کوله‌بار رویا در راه‌های واقعیت قدم می‌زنم تا بتوان این جاده‌ی ناهموار را اندکی پیمود، تا رنجِ راه کمتر شود.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!